Évek óta figyelem, hogy a kis- és középvállalkozások (sőt, néha a nagyobb cégek) milyen utat járnak be, amikor marketingest keresnek. A piacon rengeteg marketing ügynökség működik, amelyek egymástól alig különböznek árban vagy ajánlatban, így a vállalkozók gyakran nem is tudják, mire figyeljenek. Sokan úgy vélik, hogy egy ügynökség automatikusan egy biztosabb, „nagyobb” megoldást jelent. Ám én azt tapasztaltam, hogy rengeteg vállalkozás épp a személyre szabott, közvetlenebb és valóban stratégiai szemléletre vágyik. Ezt a szemléletet én, Dajka Gábor képviselem: nem egyszerűen marketinges vagyok, hanem business coach és befektető is, aki a pszichológiai, közgazdasági, szervezetfejlesztési ismereteit integrálja a mindennapi munkába. Ezért is mondom bátran, hogy bizonyos helyzetekben többet nyújthatok, mint egy átlagos marketing ügynökség. Az alábbi cikkben részletezem, miért érdemes velem dolgoznod, és miért jelenthet ez előnyt számodra.
1. Teljeskörű, integrált szemlélet – nem „csak” a marketinget nézem
Nálam a marketing nem szűkül le csupán arra, hogy „futtatok egy Facebook-hirdetést” vagy „összerakok egy AdWords (ma Google Ads) kampányt”. Persze, ezeket is elvégzem, de közben figyelem a vállalkozásod egészét: a termeléstől és a logisztikától a pénzügyekig és a személyes vezetői kihívásokig. Egy hagyományos marketing ügynökség leginkább hirdetési eszközökben gondolkodik: grafikai tervezés, szövegírás, kampányok menedzselése. Én azonban átfogó megközelítést alkalmazok, hiszen a marketing csak akkor működik igazán jól, ha a cég más területeivel is összhangban van.
Például, hiába készítek neked fantasztikus hirdetéseket, ha nincs megfelelő árazási stratégiád vagy a vásárlói visszajelzéseket nem kezeled jól. Ügynökségi oldalon sokszor azért nem jut idő ezekre az üzleti szempontokra, mert egy-egy fiók kezelője akár több 100 ügyféllel is dolgozik párhuzamosan. Nálam viszont kevesebb, de valóban közeli együttműködésben dolgozó partner van, így mélyebben rá tudok fókuszálni a céged egészére.
2. Személyes kapcsolat és folyamatos konzultáció
Egy marketing ügynökségnél sokszor tapasztalom, hogy a projekteket külön projektmenedzser, hirdetéskezelő, grafikus és esetleg még egy account manager is intézi. Az ügyfél – vagyis te – gyakran elveszik a sok ember között, nehéz pontosan tudni, kihez kell fordulni a kérdésekkel, és visszajelzéseket is olykor késve kap. Ráadásul egy-egy váltás vagy belső átszervezés során előfordulhat, hogy teljesen új csapatot kapsz, akiket megint be kell tanítanod a céged sajátosságaiba.
Velem teljesen más a helyzet. Hozzám közvetlenül bármikor fordulhatsz, gyors visszacsatolást kapsz, és ugyanazzal az emberrel beszélsz újra és újra: velem. Ez egyszerre ad bizalmi alapot és teszi gördülékennyé a közös munkát. Nem arról van szó, hogy egyet kattintok, és minden varázsütésre megváltozik, hanem arról, hogy ténylegesen odafigyelek az igényeidre, és személyesen felelek azért, ami a kampányban történik. Ez a fajta közvetlenség lehetővé teszi, hogy minden lépést átbeszéljünk, és te mindig pontosan tudd, mi, miért történik.
3. A pszichológia és a coaching integrálása – emberek állnak a piac mögött
Az elmúlt években rájöttem, hogy a marketing sikere nagyban függ attól, mennyire értjük meg a fogyasztók gondolkodását, félelmeit, motivációit. Márpedig ez valójában pszichológia: mi mozgatja őket, milyen üzenetekkel tudunk rájuk hatni, milyen formában fogadják be a reklámtartalmakat. A legtöbb ügynökség sajnos sablonokkal dolgozik, esetleg A/B teszteket futtat, de nem mindig megy el odáig, hogy mélyen elemezze a célközönség viselkedését. Én ezzel szemben üzleti pszichológiai és coaching-megközelítéseket is beleviszek a kampányok felépítésébe.
Nem véletlen, hogy business coachként is tevékenykedem. Gyakran előfordul, hogy nemcsak a kampánybeállításokat igazítjuk finomra, hanem a vállalkozó gondolkodásmódját is fejlesztjük: tisztázzuk a célokat, új termékeket fejlesztünk a piaci visszajelzések alapján, vagy épp belső csapatot alakítunk ki. Az ügynökségek ritkán érintik ezeket a területeket, hiszen az ő küldetésük többnyire a hirdetések elkészítése és futtatása. Nálam viszont a marketinget a teljes üzleti és emberi dimenzióban értelmezzük.
4. Közvetlen felelősségvállalás – nincs elbújás a csapat mögé
A marketing ügynökségek gyakran több emberből álló csapatot állítanak fel egy-egy ügyfélnek. Ez elsőre előnyösnek tűnhet, de a valóságban néha senki nem vállalja a végső felelősséget, mert minden részfolyamat másnál van. Ha a kampány nem teljesít, a PPC-szakértő mutogat a szövegíróra, a szövegíró a grafikusra, a grafikus pedig az ügyfélre, hogy nem volt jó a brief. Te, mint ügyfél, végül nem tudod, kihez fordulj, mert nincs egy meghatározott személy, aki a teljes eredményért vállalná a felelősséget.
Velem dolgozva ez nem fordulhat elő. Én személyesen felelek azért, amit csinálok, és csak annyi projektet vállalok el, amennyit maximálisan kézben tudok tartani. Ha valami nem úgy működik, ahogy vártuk, azonnal utánanézünk, hol a probléma, és nem mutogatok másra. A döntéseknél mindig megindoklom, miért úgy állítok be egy kampányt, vagy miért azt a tartalomnarratívát követjük. Ez átláthatóságot ad, és neked is nyugalmat jelent, mert tudod, hogy nincs a háttérben kusza szervezeti felépítés. Csak egy emberrel kommunikálsz, és ő állja a sarat, ha gond van.
5. Egyedi tanácsadás és rugalmasság
Ügynökségi oldalon tapasztaltam, hogy a szolgáltatási csomagok viszonylag fixek: van egy alap, egy közép és egy prémium csomag, adott mennyiségű hirdetéskezelési idővel, adott kreatív mennyiséggel, stb. Ha te valamiért a csomag keretein kívül szeretnél további támogatást kérni, akkor általában plusz óradíj, plusz csomag, plusz „opció” kerül felszámolásra. Ezzel sincs gond abban az esetben, ha pontosan tudod, mit szeretnél, és belefér a költségvetésedbe, de sok vállalkozó számára nem ad elég szabadságot.
Ha velem dolgozol, akkor a közös munkát teljesen rád szabom, hiszen nem egy többtucatnyi ügyfélből álló rendszerben kell megtalálnom a helyedet. Például lehet, hogy az egyik hónapban csak a szövegírásra fókuszálunk, míg a következőben a videós kampányokra, mert éppen az fontos a vállalkozásodnak. Simán átállhatunk egyik irányról a másikra anélkül, hogy új szerződéses formát kellene aláírnunk. Ez a rugalmasság sok esetben kulcsfontosságú, mert gyorsan változik a piac vagy új lehetőség adódik, amire azonnal reagálni akarunk. Én képes vagyok erre a gyors reagálásra, mert nem kell belső jóváhagyási köröket futnom, vagy több részleggel egyeztetnem.
6. Mélyebb piaci és vállalkozói tapasztalat
Több mint tizenhét éve vagyok jelen a marketing és az üzleti világban, tőzsdézem, befektetéseket kezelek, és rengeteg piaci szituációba nyertem betekintést. Az ügynökségeknél is sokszor tapasztalt szakemberek dolgoznak, de nem mindig lesz alkalmad közvetlenül a legtapasztaltabb szakértőkkel egyeztetni. Gyakran a legmagasabb szinten ülő szakemberek már csak az új projektek beárazásában és a nagy vonalakban vesznek részt, míg a napi kampányokat fiatalabb, kevésbé gyakorlott kollégák viszik.
Nálam azonban te mindig ugyanazzal az emberrel (velem) konzultálsz, és én hozom a döntéseket a kampányok beállításáról, a kreatív irányról, a pénzügyi megtérülésről. Egy-egy kampány végén nemcsak marketing, hanem üzleti tanácsokat is tudok adni, sőt, bele tudunk menni a szervezetfejlesztésbe, ha például a belső folyamatok optimalizálására van szükség. Ez az átfogó tapasztalat sokszor hiányzik, ha egy nagy ügynökséghez mész, ahol a te fiókod csak egy lesz a sok közül.
7. Valódi stratégiai partneri viszony
A közös munka nálam nem úgy néz ki, hogy leadod a „briefet”, majd pár hét múlva kapsz egy kampányriportot, és ennyi. Én abban hiszek, hogy a marketing hosszú távú, stratégiai kérdés, ahol a vállalkozónak is részt kell vennie a tervezésben, a folyamatos korrekciókban, a célok tisztázásában. Nem szeretek „fekete doboz” jelleggel dolgozni, ahol te csak annyit látsz, hogy kimegy néhány hirdetés a nevedben. Ehelyett felhívom a figyelmedet a piaci trendekre, az új eszközökre, a versenytársak lépéseire, és közösen alakítjuk ki a stratégiát.
A marketing ügynökségek többsége is vállalja, hogy részt vesz stratégiai egyeztetéseken, de valójában sokszor idő- és kapacitáshiány miatt nem tudnak mélyen belemenni az iparági sajátosságokba. Ha te szereted, hogy egy szakértő kifejezetten a te üzleti folyamataidra és a te jövőképedre szabja a tanácsait, akkor velem nagyobb esélyed van erre. Ez nem jelenti azt, hogy ne lehetne akár egy heti egyeztetésnél ritkábban is találkoznunk, de a lényeg, hogy amikor szükséges, teljes figyelmemet megkapod, és együtt gondolkodunk, nemcsak a kampányról, hanem a céged teljes működéséről.
8. Átlátható költségképzés és megtérülés
Sok vállalkozó panaszkodik, hogy amikor ügynökséget bérel fel, nehezen látja át, pontosan mennyit fizet a hirdetésekért, mennyit a kezelési díjért, és milyen extrákért kell pluszban fizetni. Nálam ez másképp működik: mindig tudni fogod, mekkora a reklámköltés, mekkora az én díjam, és mit tartalmaz az adott hónapra vagy projektre vonatkozó együttműködés. Az átláthatóság rendkívül fontos, mert így nem érezheted úgy, hogy „elvesznek” a marketingköltségek a büdzsében. Ráadásul, mivel a kampányokról is folyamatos adatokat kapsz, láthatod, hogy miként alakul a megtérülés (ROI, ROAS stb.).
Egy ügynökségnél olykor előfordul, hogy a teljes költséget egy csomagban kapod, és nem mindig egyértelmű, hány százalék megy a hirdetési platformoknak és hány százalék a kezelési díj. Ez akár megfelelő is lehet, ha valaki nem akar a számokkal foglalkozni, de több vállalkozó is jelezte már nekem, hogy kényelmesebb, ha tisztán látja a pénzáramlást és a költségek logikáját. Ezt a transzparenciát nálam első napól kezdve megkapod.
9. Alacsonyabb ügyfélszám – nagyobb figyelem
Az ügynökségek sokszor azért is tűnnek „nagyobbnak” és „szakmaibbnak”, mert több tucat vagy akár több száz ügyfelet szolgálnak ki. Ez a magas ügyfélszám azonban azt is jelenti, hogy a projektmenedzserek és a szakértők ideje eloszlik az ügyfelek között. Néha csúszások vannak, lassabb a reakcióidő, és a csapatnak nincs kapacitása mélyebben beleásni magát egy-egy iparágba.
Nálam teljesen más a helyzet: kifejezetten törekszem arra, hogy egyszerre csak annyi ügyféllel dolgozzak, amennyit még a legmagasabb színvonalon el tudok látni. Ez azt jelenti, hogy jobban megismerem a vállalkozásodat, több időm marad a kampányelemeket alaposan megtervezni, és valóban személyes kapcsolatot ápolok veled. Nem kell attól tartanod, hogy egy héten keresztül nem érsz el, mert rengeteg más projekt elvonná a figyelmemet.
10. Folyamatos fejlesztés és tanulás – befektetek a fejlődésembe
Az ügynökségek is képezik a kollégáikat, de a tapasztalatom szerint sokszor ezt belső szabályok vagy költségkeretek nehezítik. Nálam viszont alapvetés, hogy a cégem bevételének jelentős részét tanfolyamokra, konferenciákra, új marketingeszközök tesztelésére fordítom. Minden évben igyekszem elsajátítani új módszereket, legyen szó automatizált hirdetéskezelésről, mesterséges intelligenciával támogatott szövegírásról vagy éppen haladó SEO-technológiákról.
Amit megtanulok, azonnal alkalmazom a projektekben, így a partnereim előnye is, hogy mindig az iparági trendek élvonalában járhatnak. Nem ritka, hogy az ügynökségek ragaszkodnak a bevált megoldásokhoz, mert sok projekt esetén nem akarnak kockáztatni. Én azonban – mivel kevesebb, ám mélyebb együttműködésem van – nagyobb mértékben tudok innoválni. Ha velem dolgozol, biztos lehetsz benne, hogy időről-időre felteszem a kérdést: „Létezik-e ennél hatékonyabb módszer, jobb szoftver, izgalmasabb formátum, amit érdemes bevetnünk?”
+1: Szívügyem a fejlődés és a siker – nem futószalagon dolgozom
Számomra nemcsak egy feladat, hanem valódi öröm és hivatás, amikor látom, hogy a partnereim vállalkozása felível, az ügyfélszám növekszik, és a tulajdonos is magabiztosabbá válik a marketingfolyamatokban. Nem szeretnék olyan sok ügyfelet magamra vállalni, hogy futószalagon kelljen dolgoznom. Inkább kevesebbet vállalok, de azokkal a partnerekkel valódi, személyes kapcsolatot építek ki. Ennek rengeteg előnye van: együtt örülünk a sikereknek, és baj esetén is közösen oldjuk meg a problémát. Számomra ez egy emberi és szakmai érték, amit egy ügynökségnek, a saját felépítéséből adódóan, nehezebb megvalósítania.
„A munkám nem merül ki abban, hogy futtatom a kampányaidat. Engem érdekel a te személyes fejlődésed is mint vezető, érdekel a céged belső folyamata, és együtt gondolkodunk a hosszú távú jövőképről.”
Hogyan kezdjünk neki a közös munkának?
Ha úgy érzed, mindez megszólít téged, és szeretnél velem dolgozni a marketingeden, akkor a következő lépések várnak ránk:
- Konzultáció és helyzetelemzés: Megnézzük, hol tart a vállalkozásod, milyen jelenlegi marketingtevékenységeid vannak, és pontosan mik a céljaid. Személyesen vagy online találkozunk, hogy kiderüljön, hogyan tudok segíteni.
- Stratégia kidolgozása: Nem sablonokat húzok rád, hanem a te egyedi piaci helyzetedhez igazítom a javaslatokat. Az is lehet, hogy először 1-2 gyors kampányt teszünk össze, hogy mérjük a piac reakcióját, majd fokozatosan fejlesztjük tovább a rendszert.
- Aktív kivitelezés és folyamatos egyeztetés: A kampányok beállításait, a kreatívokat és a szövegeket nem teherként élem meg, hanem valódi alkotófolyamatként. Közben rendszeresen jelentkezem nálad, hogy lásd, hogyan alakulnak az eredmények. Ha valami nem működik, újratervezünk.
- Mérés és optimalizálás: Pontosan követem a konverziókat, a felhasználók viselkedését, és a vevői visszajelzéseket. Sose állok le a finomhangolással, mert mindig lehet jobban, ügyesebben beállítani egy hirdetést vagy formálni egy üzenetet.
- Visszacsatolás és tanulságok levonása: A közös munka során rengeteget tanulhatsz te is, és én is. A projekt végén (vagy ciklusonként) kiértékeljük, mit sikerült elérni, miben kell még fejlődni, és hogyan léphetünk a következő szintre.
Összegzés: Miért jobb velem dolgozni, mint egy marketing ügynökséggel?
Természetesen nem mindenkinek én leszek a megfelelő választás. Léteznek nagyon jó marketing ügynökségek is, és vannak vállalkozások, amelyeknek az ügynökségi modell tökéletesen megfelel. Ám ha számodra fontos az átfogó, személyes, sőt pszichológiai dimenziót sem nélkülöző szemlélet, és nem akarsz elveszni a csapatmunka és a különféle projektmenedzserek útvesztőiben, akkor nálam jó helyen jársz. Nem kell feladnod a kontrollt, viszont nem is leszel túlterhelve, mert én kifejezetten arra törekszem, hogy együtt gondolkodjunk, mégis levessem a marketingterhek nagy részét a válladról.
Velem szoros, bizalmi kapcsolatra számíthatsz, ahol a kampányokon túl is megnézzük, hogyan fejlődhetsz cégvezetőként, vagy hogy mibe érdemes fektetni (mivel befektetői tapasztalatom is van). Ez az integrált megközelítés adja a versenyelőnyömet egy ügynökséggel szemben: nem egyszerre tíz-húsz projektet görgetek, hanem néhány vállalkozás fejlődését kísérem végig, teljes odaadással. Így gyorsabban reagálok a változásokra, és nem sablonmegoldásokat kínálok, hanem pontosan azt, amire a te cégednek szüksége van.
Amennyiben úgy érzed, ez az út áll hozzád a legközelebb, és valódi társat keresel a marketing-, illetve üzleti stratégiád fejlesztésében, akkor keress bátran. Örömmel beszélem át veled, hogyan tudnánk közösen előrébb vinni a vállalkozásod, és hogyan tudok nemcsak marketingesként, de business coachként és befektetőként is hozzájárulni a sikeredhez. Hiszek benne, hogy a marketing sokkal többről szól, mint hirdetési fiókok technikai kezeléséről – és ha te is így gondolod, akkor valószínűleg remekül tudunk együtt dolgozni.
Végül mindig kiemelem: nem az ügynökségek ellen beszélek. Sokan ott találják meg a számításaikat. Viszont, ha kifejezetten a személyre szabottságot, a közvetlen konzultációt, a mélyebb pszichológiai és pénzügyi rálátást keresed, akkor velem biztosan többet nyersz, mint egy klasszikus ügynökség felkeresésével. A választás a tiéd: legyél az a vállalkozó, aki nem csak el akarja intéztetni a marketinget, hanem valóban bele akar szólni és átlátni a folyamatokat, hogy hosszú távon is fenntartható növekedést érj el. Ha így gondolkodsz, akkor bizony jó helyen jársz.